ၾကားသိစိတ္ျဖစ္ပံု
ထို႔အတူပဲ “ေသာတဥၥ ပဋိစၥ သေဒၵ စ၊ ဥပၸဇၨတိ ေသာတ၀ိညာဏံ”
ၾကားသိစိတ္ကေလးဟာလည္း ဒီအတုိင္းပဲတဲ့၊ ေသာတပသာဒ႐ုပ္လို႔ဆိုတဲ့
အေျခခံ၀တၳဳ႐ုပ္ရယ္၊ ပသာဒ႐ုပ္ဆိုတဲ့ အသံ႐ုပ္ရယ္၊ အဲဒီ (၂)ခု
ထိခိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ထိခိုက္တာလည္း အလြန္ျမည္တယ္ေနာ္၊ ေကာင္းကင္မွာ အပူနဲ႔
အေအးတို႔ တိုက္ခိုက္ၿပီးေတာ့ အသံႀကီးေတြဟာ ေအာက္ကတီးတဲ့
အသံထက္ေတာင္ျပင္ထန္ေသးတယ္၊ မိုးႀကိဳးမ်ားပစ္လိုက္ရင္ ပိုဆိုးေသးတယ္။
အဲဒီေတာ့
နားထဲမွာ အသံနဲ႔ ခုနက ေသတာပသာဒနဲ႔ တိုက္လိုက္တဲ့အခါ အသံသိတဲ့စိတ္ကေလး
ေပၚလာတာ၊ ဒါလည္း နားထဲက ထြက္လာတာ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ သိတဲ့စိတ္ကေလးဟာ
အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေပၚလာတယ္။
ပိုရွင္းေအာင္
မီးျခစ္ဘူးကေလးကိုပဲ စဥ္းစား၊ ဂက္(စ္) မီးျခစ္ဘူးေလးကို ၾကည့္ေလ၊ မီး
ရွိေနလို႔ရွိရင္ ပူမွာေပါ့၊ ေလာင္မွာေပါ့၊ မီးမရွိဘူးဆိုတာ ေသခ်ာတယ္ေလ၊
မရွိဘူးဆိုတာ လက္ေတြ႔ ျပလို႔ရတယ္၊ အိမ္ေထာင္ထဲ ထည့္သြား၊ အကယ္၍
မီးရွိတယ္ဆိုရင္ ဘယ္ခံႏိုင္မလဲ၊ ေလာင္သြားမွာေပါ့၊ မရွိဘူးဆိုတာ ေသခ်ာတယ္၊
သို႔ေသာ္ အေၾကာင္းတစ္ခုထပ္ၿပီးေတာ့ ထည့္လိုက္တယ္၊ ဒါက လူက ဖိျခစ္လိုက္တယ္၊
ေဟာ မီးေလာင္တယ္၊ အဲဒီသေဘာပဲ မွတ္ထားၾက။
နံသိ လ်က္သိ ထိသိစိတ္ျဖစ္ပံု
ထို႔အတူပဲ၊
နံသိစိတ္ကလည္းပဲ ႏွာေခါင္းနဲ႔အနံ ဆံုမိတဲ့အခါမွာ ေပၚလာတယ္၊
လ်က္သိစိတ္ကပိုၿပီး သိသာတာေပါ့၊ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဟင္းခ်က္ၿပီးတဲ့အခါ
ျမည္းရတယ္ မဟုတ္လား၊ မျမည္ရင္ ခ်ိဳတယ္ ငန္တယ္ မသိဘူး၊ တစ္ခါတစ္ေလ
သရက္သီးမွည့္ကေလး ခြဲထားတဲ့အခါက်ေတာ့ မ်က္စိက ၾကည့္ေေတာ့ ခ်ိဳတယ္လို႔ သညာက
ထင္မွတ္ထားတာ၊ သြားစားေတာ့ အမေလး ခ်ဥ္လိုက္တာ မေျပာနဲ႔ေတာ့၊ တကယ္
အဆံုးအျဖတ္ ေပးႏိုင္ တာကေတာ့ လွ်ာေပၚေရာက္မွ သိသြားတာ မဟုတ္လား။
ခ်ိဳတယ္ထင္လို႔
စားတာ၊ ခ်ဥ္တာ ေတြ႔ခ်င္ေတြ႔မယ္၊ ခ်ဥ္တယ္ထင္တာ၊ ခ်ိဳတာ ေတြ႔ေကာင္းေတြ႔မယ္၊
ေပါ့တယ္လို႔ ထင္တာ ငန္ခ်င္လည္း ငန္ေနလိမ့္မယ္၊ အားလံုးဟာ လွ်ာက်မွ
သိတာခ်ည္းပဲ မဟုတ္လား၊ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက -
ဇိ၀ွာပသာဒရယ္
ရသာ႐ံုရယ္ ေပါင္းစပ္လို႔ အရာသိတဲ့ အသိစိတ္ကေလး ေပၚလာတာပါတဲ့၊ ထို႔အတူပဲ၊
ကာယပသာဒနဲ႔ ေဖာ႒ဗၺ႐ံု ဆံုမိသြားတဲ့အခါက်ေတာ့ ထိသိစိတ္ကေလး ေပၚတာပါတဲ့။
အေတြးစိတ္ျဖစ္ပံု
ေနာက္တစ္ခါ
အေတြးအာ႐ံုေတြ က်န္တဲ့အာ႐ံုေတြက်ေတာ့ ဘ၀င္စိတ္ကေလးကို သြားတိုက္တာ၊
အဲဒါက်ေတာ့ ၾကည့္ရမွာကေတာ့ နာမ္-နာမ္ခ်င္း တိုက္တာလည္း ပါတယ္၊
ဘာျဖစ္လို႔တုန္းဆိုေတာ့ အာ႐ံုက နာမ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဘ၀င္စိတ္ကေလးကလည္း
နာမ္ပဲ၊ နာမ္-နာမ္ခ်င္းတိုက္ၿပီးေတာ့ အသိစိတ္ကေလးေပၚတယ္၊ အဲဒါကေတာ့ မေနာ၀ိညာဏံ
ဆိုတဲ့ အစြမ္းထက္တဲ့စိတ္ေတြ ေပၚလာတယ္၊ ဘ၀င္စိတ္ကေလးနဲ႔ ဓမၼာ႐ံုနဲ႔
ဒီႏွစ္ခုေပါင္းစပ္ၿပီး တုိက္ခိုက္မိလိုက္တဲ့ အခ်က်ေတာ့ တျခားအသိစိတ္ေတြ
ေပၚလာတယ္၊ ကုသိုလ္စိတ္ေတြ ေပၚမယ္၊ အကုသိုလ္စိတ္ေတြေပၚမယ္၊
အစြမ္းထက္တဲ့စိတ္ေတြ အဲဒီမွာ အေတြးစိတ္ေတြ ေပၚတယ္၊ အဲဒီေတာ့ -
ဘ၀င္စိတ္နဲ႔ ဓမၼာ႐ံု
“မနဥၥ ပဋိစၥ ဓေမၼ စ” ဒီေနရာမွာ “ဟဒယဥၥ ပဋိစၥ ဓေမၼ စ”
လို႔ ဘုရားက မေဟာတာ စဥ္းစားၾကည့္ေပါ့၊ က်န္တဲ့ စကၡဳ၊ ေသာတ၊ ဃန၊ ဇိ၀ါွ၊
ကာယ၊ base ေတြက ႐ုပ္တရား ေတြျဖစ္လ်က္သားနဲ႔ ဒီ(၆)ခုေျမာက္
ေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ - “မနဥၥ ပဋိစၥ ဓေမၼ စ”
လို႔ ေဟာၿပီး “ဟဒယဥၥ ပဋိစၥ” လို႔ မေဟာဘူး၊ ဟဒယ၀တၳဳသက္သက္နဲ႔
မေပၚႏိုင္ဘူးတဲ့၊ အဲဒီေတာ့ အေျခခံ ဘ၀င္စိတ္နဲ႔၊ ဘ၀င္စိတ္ကေန ျဖတ္သန္းရတာ
ျဖစ္တယ္လို႔ ေဟာတာ၊ ဘ၀င္စိတ္က ဒီေနရာမွာ Mind door ပဲ၊ အဲဒီက
ျဖတ္သန္းရတာျဖစ္လို႔ ဘ၀င္စိတ္ကေလးနဲ႔ ဓမၼာ႐ံုနဲ႔ ေပါင္းစပ္
တြဲမိလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ မေန၀ိညာဏ္ စိတ္ဆိုတဲ့ အစြမ္းထက္တဲ့
စိတ္ေတြေပၚလာတယ္လို႔ ဒီလို ေဟာတယ္။
စိတ္ ၆-မ်ိဳး
ကဲ
- ခုၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အၾကမ္းနည္းအားျဖင့္ စိတ္(၆)မ်ိဳးကို
ေျပာလိုက္ၿပီးၿပီ၊ ျမင္သိစိတ္တဲ့၊ စာလိုေျပာရင္ “စကၡဳဆိုတာ မ်က္စိကို
ေျပာတာ၊ ၀ိညာဏ္-သိတာကို ေျပာတာ၊ မ်က္စိမွာေပၚလာတဲ့ အသိစိတ္၊ “စကၡဳ၀ိညာဏ္စိတ္”၊ မ်က္စိကို မွီၿပီးေပၚ လာတဲ့ အသိစိတ္လို႔ ဒီလိုေျပာတာ၊ “ေသတ၀ိညာဏ္စိတ္ နားကို မွီၿပီးေပၚလာတဲ့ အသိစိတ္၊ “ဃန၀ိညာဏ္စိတ္” ႏွာေခါင္းကို မွီၿပီး ေပၚလာတဲ့ အသိစိတ္၊ “ကာယ၀ိညာဏ္စိတ္” ကာယကို အမွီၿပဳၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အသိစိတ္၊ “မေနာ၀ိညာဏ္စိတ္” မနကို
မွီၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အသိစိတ္၊ ဘ၀င္မနကို မွီၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အသိစိတ္
အားလံုး ေပါင္းလိုက္တဲ့အခါ စိတ္(၆)မ်ိဳး မရဘူးလား၊ အဲဒီ (၆)မ်ိဳးဟာ
ေစတသိက္ေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီးေတာ့ နာမ္တရားေတြ ဘယ္လို ျဖစ္ေပၚလာတယ္ ဆိုတာကို
ေဟာေနတာပါ။
နိဂံုးစကား
ဒီကေန႔
နာမ္အေၾကာင္း ကို ေလ့လာလိုက္တာ ေနာက္ထပ္ဆက္ၿပီး ေလ့လာဖို႔
အမ်ားႀကီးလိုေသးတယ္၊ တစ္ခုခ်င္း တစ္ခုခ်င္း သေဘာေပါက္ထားရမွာက
နာမ္တရားဆိုတာ ရွိေနႏွင့္တဲ့ တရားမဟုတ္ဘူး၊ ႐ုပ္တရားေတြကို မွီၿပီး
အေၾကင္းတိုက္ဆိုင္မွ ျဖစေပၚလာတဲ့ တရားမွ်သာ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာပါပဲ။
ကဲ-နာမ္တရားေတြ
ေပၚလာပံုကို သိရွိရၿပီ၊ ေနာက္ရက္ေတြမွာ စိတ္ရဲ႕ အေၾကာင္းတရားေတြကို
သီးသန္႔ေဟာမယ္၊ ၿပီးတဲ့အခါ စိတ္ရဲ႕ စြမ္းအားေတြ သီးသန္႔ေဟာမယ္၊ စိတ္ရဲ႕
အေၾကးေတြဟာ ဘာေတြလဲဆိုတာ ေဟာမယ္၊ စိတ္ကို အစြမ္းထက္ေစတဲ့ စြမ္းအားေတြဟာ
ဘာေတြလဲဆိုတာ သီးသန္႔ေဟာမယ္၊ စိတ္အေၾကာင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာၿပီးတဲ့
ေနာက္တစ္ခါ စိတ္နဲ႕႐ုပ္ ေပါင္းစပ္ၿပီး ဘယ္လို လႈပ္ရွားၾကသလဲ၊ စိတ္ေတြဟာ
ဘယ္ပံုဘယ္နည္းနဲ႔ ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ ရွိတယ္ဆိုတာေလးကို အဆံုးသတ္ အေနနဲ႔
ေဟာၿပီးေတာ့ နိဗၺာန္ကို ဘယ္လိုေရာက္တယ္ဆိုတာ ေဟာမယ္။
ဒါေၾကာင့္
တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္ ပရိတ္သတ္အေပါင္းတို႔သည္ ဒီကေန႔ နာမ္တရားကို
ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္း ဆိုတဲ့ အပိုင္းမွာ နာမ္တရားလို႔ ေခၚတဲ့
စိတ္,ေစတသိက္ေတြဟာ ႐ုပ္ကို အမွီၿပဳၿပီးေတာ့ ခုလို ဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာ
အေၾကာင္းတရားေတြနဲ႔ တိုက္ဆိုင္တဲ့အခါမွသာ ေပၚေပါက္လာၾကတယ္၊ အဲဒီ
သဘာ၀တရားေတြကို ဗုဒၶျမတ္စြာ ေဟာတဲ့အတိုင္း သိရွိၾကသျဖင့္
ကို္ယ့္ခႏၶာကိုယ္မွာ ထာ၀ရ ၿမဲေနတဲ့အရာ “ငါ” လို႔ ထင္ေနတဲ့အရာဆိုတာ
ဘာတစ္ခုမွ မရွိပါလား၊ တကယ္ေတာ့ သူ႔အေၾကာင္းနဲ႔သူ ျဖစ္ၿပီး၊ သူ႔ဟာသူေပၚၿပီး
ေပ်ာက္ေနတဲ့ အရာသာ ျဖစ္တယ္။
အဲဒီတရားေတြဟာ
“ငါ” လည္း မဟုတ္ဘူး၊ ငါ့ဟာလည္း မဟုတ္ဘူးဆိုတ့ဲ အသိဉာဏ္ကေလး ၀င္လာတာဟာ
“သမၼာဒိ႒ိ”၊ မွန္ကန္ေသာ အျမင္ပလို႔ အားလံုး ကိုယ္စီကိုယ္စီ
သေဘာေပါက္ၿပီးေတာ့ အားလံုး သမၼာဒိ႒ိဉာဏ္ ရင့္သန္ေစရန္ က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္
အားထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစကုန္ သတည္း။
“သာဓု - သာဓု - သာဓု”
*ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္* အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ (Ph.D)
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ (ပထမတြဲ) (စာ ၁၁၇၇-၁၈၂) မွ ေကာက္ႏႈတ္ေရးသား ပူေဇာ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment