@font-face { font-family:'MON3 Anonta 1'; src:local('MON3 Anonta 1'),url('http://mmwebfonts.comquas.com/fonts/mon3.ttf'); } body,html,p,code,*,table,td,tr,span,div,a,ul,li,input,textarea{font-family:'MON3 Anonta 1'!important;}
ဤဆိုဒ္သို႔ လာေရာက္ေလ့လာသူမ်ား ႏွင္႔အတူတကြ ၃၁ ဘံုက်င္လည္ၾကကုန္ေသာ ေဝေနမ်ားစြာ သတၱဝါအားလုံး စိတ္ဆင္းရဲျခင္းကင္းပါေစ ကိုယ္ဆင္းရဲျခင္းကင္းပါေစ ကိုယ္စိတ္ ႏွစ္ျဖစ္ ခ်မ္းသာစြာျဖင့္ မိမိတို႕၏ ခႏၶာဝန္ကို ေက်ပြန္စြာ႐ြက္ေဆာင္ ႏိုင္ပါေစ ။

Tuesday 16 December 2014

သံဃာတငရဲ (ကုိယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၉၆)



သံဃာတငရဲ 
အျပင္းအထန္ ၾကိတ္ေခ် သတ္ျဖတ္ရာျဖစ္ေသာ ငရဲကို “သံဃာတငရဲ” ဟုေခၚသည္။
ထုိငရဲ၏ ေအာက္ေျမအျပင္မွာ မီးအလွ်ံေတြထလ်က္ အထု ၉-ယူဇနာရွိေသာ သံေျမျပင္ၾကီးတည္း။ ထုိငရဲသို႔ က်ေရာက္ေသာသူမ်ားကို ထုိသံေျမအျပင္၌ (ထန္းပင္ငုတ္ ကေလးေတြကို စိုက္ထားသလုိ) ခါးထိေအာင္ စုိက္ထားၾကသည္။ ထုိအခါ အေရွ႕အရပ္မွလာေသာ သံေတာင္ၾကီးက စားမည္ ၀ါးမည္ဟု ဆုိေနသလုိ တဒိန္းဒိန္း တျခိမ္းျခိမ္းျမည္ဟီးလ်က္ ၾကိတ္ကာ ၾကိတ္ကာ အေနာက္အရပ္သို႔ သြားျပီးေနာက္ ေတာင္အရပ္မွ သံေတာင္ၾကီးက ထုိနည္းအတုိင္းပင္ ၾကိတ္ကာ ၾကိတ္ကာ ေျမာက္အရပ္သို႔သြားျပီးလွ်င္ အေနာက္အရပ္သို႔ေရာက္ျပီးေသာ သံေတာင္ၾကီးကလည္း အေရွ႕အရပ္သို႔ ၾကိတ္ကာ ၾကိတ္ကာ ျပန္၍လာေလသည္။ ဤနည္းအတုိင္းပင္ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာမွ သံေတာင္ေတြ (သန္းဥတုပ္သလုိ) ဖိနိပ္ၾကိတ္ေခ်ေသာ္လည္း အကုသိုလ္ကံမကုန္သမွ် ငုတ္စုစုေပၚထြက္လ်က္ ဆက္ကာ ဆက္ကာ အၾကိတ္ခံရရွိေလသည္။

ကာဠသုတ္ငရဲ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၉၅)




ကာဠသုတ္ငရဲ

သစ္တံုးကို ေရြေသာ လက္သမားတုိ႔ အသံုးျပဳေသာ မ်ဥ္းၾကိဳးကို ပါဠိလုိ “ကာဠသုတၱ” ျမန္မာလုိ “ကာဠသုတ္” ဟုေခၚသည္။ ထုိငရဲသို႔ က်ေရာက္လာေသာ သတၱ၀ါမ်ားကို ငရဲထိန္းတုိ႔က (သားေကာင္ကို ေခြးေတြလုိက္သလုိ) အတင္းလုိက္ၾက၏။ ထုိသို႔အတင္းလုိက္၍ ေမာဟိုက္သြားသည့္အခါ (သစ္တံုးၾကီးကို သစ္ေရြသမားတုိ႔က ခုတ္ေရြၾကသကဲ့သို႔) က်က်နန မ်ဥ္းၾကိဳးခ်၍ ပက္လက္တစ္မ်ိဳး၊ ေမွာက္လ်က္တစ္မ်ိဳး၊ ၀ဲယာတစ္မ်ိဳး၊ ေရွ႕ေနာက္တစ္မ်ိဳးအားျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ခုတ္ေရြၾကေလေတာ့သည္။ သို႔ေသာ္ အကုသုိလ္ကံ မကုန္ေသးသမွ် လြတ္ခြင့္မရ။ ေသလည္းမေသႏုိင္ၾက။

သဥၥိဳ၀္းငရဲ ( ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၉၄)



သဥၥိဳ၀္းငရဲ 
“သဥၥိဳ၀္”ဟူေသာပါဠိကို ျမန္မာလုိ “သိဥၥိဳး”ဟု ျပန္ထာသည္။ “သံ = အဖန္ဖန္ + ဇိ၀ = အသက္ရွင္ရာငရဲ” ဟုဆိုလုိသည္။ ထုိငရဲသို႔ က်ေရာက္လာေသာ သတၱ၀ါကို ငရဲထိန္းတုိ႔က အပုိင္းပုိင္းျပတ္ေအာင္ ခုတ္ျဖတ္ၾက၏။ ထုိကဲ့သို႔ ခုတ္ျဖတ္ၾကသည့္အတြက္ တစ္ခါတည္းေသစရာပင္။ သို႔ေသာ္ အကုသိုလ္ကံ မကုန္ေသးသမွ် တစ္ခါတည္း ေသေၾကေပ်ာက္ပ်က္မသြားဘဲ ထပ္ကာထပ္ကာ အသက္ရွင္လ်က္ ငရဲထိန္တို႔၏ ခုတ္ျဖတ္မူ သတ္ပုတ္မူကိုသာ ျပင္းစြာခံၾကရရွာေလသည္။ အကုသိုလ္ကံ၏ ေၾကာက္ဖြယ္ေကာင္းပံုသည္ ငရဲ၌ သာ၍ ထင္ရွားေပသည္။

ဇလိတာ၀ုဓဟေတၳဟိ၊ ခ႑ိတာပိ ေနရယိကာ။
ဇီ၀ႏၱာ ယမွိ ပုေနာပိ၊ သဥၥီေ၀ါတိ ပ၀ုစၥေတ။

ယမမင္းစစ္တမ္း ( ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၉၃)



ယမမင္းစစ္တမ္း
အမ်ား ၾကားဖူးနား၀ရွိေအာင္ ေဒ၀ဒူတ သုတၱန္ပါဠိေတာ္လာ ယမမင္းစစ္တမ္းကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ျပဦးအ့ံ။ လူ႔ျပည္မွာရွိေသာ ကေလး၊ သူအုိ၊ သူနာ၊ သူေသ၊ အက်ဥ္းသမား ၅-ဦးသားကို ယမမင္းေစလႊတ္အပ္ေသာ တမန္ေတာ္မဟုတ္ေသာ္လည္း အလားတူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ “ေဒ၀ ဒူတ” ဟုေခၚသည္။ (ေဒ၀ = ယမမင္း၏ + ဒူတ = တမန္ေတာ္။ ေဒ၀ ဒူတ - ပုဒ္ကို အမ်ိဳးမ်ိဳးဖြင့္ၾကေသး၏။) ယမမင္းသည္ မိမိထံေမွာက္သို႔ ေရာက္လာေသာ ငရဲသားမ်ားအား ေဒ၀ဒူတ ၅-မ်ိဳးကို ေဖာ္ျပလ်က္ စစ္ေဆးေလ့ရွိသည္။
ယမမင္း။ ။ေမာင္မင္း... လူ႔ျပည္မွာတုန္းက မိမိ၏ က်င္ၾကီးက်င္ငယ္ကို မသုတ္သင္ႏုိင္ဘဲ က်င္ၾကီးက်င္ငယ္ထဲ၌ လူးကာလွိမ့္ကာ ေနရရွာေသာ ကေလးငယ္မ်ားကို မေတြ႕ခဲ့ဘူးလား။
ငရဲသား။ ။ေတြ႕ခဲ့ပါသည္။

ဘံုအေၾကာင္း ငရဲခန္း ( ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၉၂)



ဘံုအေၾကာင္း

သတၱ၀ါတို႔၏ တည္ေနရာအရပ္ကို ပါဠိလုိ “ဘူမိ”၊ ျမန္မာလုိ “ဘံု” ဟုေခၚသည္။ ထိုဘံုသည္ အပါယ္ ၄-ဘံု၊ ကာမသုဂတိ ၇-ဘံု၊ ျဗဟၼာ့ဘံု ၂၀အားျဖင့္ ၃၁-ဘံုရွိ၏။ ထုိတြင္ အပါယ္ ၄-ဘံုဟူသည္ ငရဲဘံု၊ တိရစၧာန္ဘံု၊ ျပိတၱာဘံု၊ အသူရကာယ္ဘံုမ်ားတည္း။ ကာမသုဂတိ ၇-ဘံုဟူသည္ လူ႔ဘံုႏွင့္ နတ္ျပည္ ၆-ထပ္တည္း။ နတ္ျပည္ ၆-ထပ္ကား စတုမဟာရာဇ္၊ တာ၀တိ ံသာ၊ ယာမာ၊ တုသိတာ၊ နိမၼာနရတိ၊ ပရိနိမၼိတ၀သ၀တၱိတည္း။ ျဗဟၼာ ၂၀-တြင္ ရူပ ျဗဟၼာ့ဘံု ၁၆၊ အရူပျဗဟၼာ့ ၄-ဘံုတည္း။

ငရဲခန္း
ယခု လူ႔ျပည္၌ ျပစ္မူက်ဴးလြန္သူတို႔၏ က်ေရာက္ခံစားဖုိ႔ရာ အက်ဥ္းေထာင္မ်ား တည္ရွိသကဲ့သို႔ သတၱ၀ါတုိ႔၏ တည္ေနရာ ဤကမၻာေျမအတြင္း၌လည္း မေကာင္းမူဒုစရုိက္ က်ဴးလြန္သူတို႔၏ က်ေရာက္ခံေနဖို႔ရာ ငရဲေထာင္မ်ား တည္ရွိၾကသည္။ ထုိ ငရဲေထာင္ကား သတၱ၀ါတုိ႔ကံလွ်င္ အရင္းခံ၍ ဥတုေၾကာင့္ျဖစ္ေနေသာ ကမၼပစၥယ ဥတုဇရုပ္တရားတည္း။

အေၾကာင္း ၄-ပါးတုိ႔ ျပဳျပင္ေနပံု (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၉၁)





ဤေနရာ၀ယ္ ဓာတ္ၾကီးေလးပါးတုိ႔ စုေပါင္းေနပံုႏွင့္ ကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရေၾကာင့္ ရုပ္တုိ႔ ျဖစ္ရေၾကာင္းကို ထင္ရွားေစရန္ထပ္ရွင္းပါဦးမည္။ ေရွးဦးစြာ ေျမၾကီးျဖင့္ ျပဳလုပ္အပ္ေသာ လူရုပ္ကေလးကို စဥ္းစားၾကစို႔။ ေျမမူန္႔ေတြခ်ည္းသက္သက္ လူရုပ္ျဖစ္ႏုိင္မလား။ မျဖစ္ႏုိင္။ ေျမမူန္႔ေတြခ်ည္းသက္သက္ လူရုပ္ျဖစ္ႏုိင္မလား။ မျဖစ္ႏုိင္။ ေျမမူန္႔ခ်ည္းသက္သက္ ထားလွ်င္ ေလတုိက္သျဖင့္ လြင့္သြားလမ့္မည္။ သို႔ျဖစ္၍ လြင့္မသြားႏုိင္ေအာင္ ေရဆြတ္ေပးရလိမ့္မည္။
ေျမႏွင့္ေရ ေပါင္းမိရုံျဖင့္လည္း လူရုပ္ျဖစ္ဖို႔ မဆုိထားဘိ စည္းစည္းလံုးလံုးပင္ မျဖစ္ႏုိင္ေသး။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စည္းလံုးမိေအာင္ စုေပးရဦးမည္။ ထုိမွ်ျဖင့္လည္း လူရုပ္မျဖစ္ႏုိင္ေသး။ ေရဆြတ္ထားသျဖင့္ စိုးစြတ္ေနေသာရႊံ႕ကို အရုပ္လုပ္ျဖစ္ရုံ ခပ္ထန္႔ထန္႔ျဖစ္ေအာင္ ေနလွန္းေပးရဦးမည္။ ထုိသို႔ ေျမဓာတ္ ေရဓာတ္ လံုးေထြးမိေအာင္ ျပဳေပးေသာ ေလဓာတ္၊ အပူ(မီး)ဓာတ္တုိ႔ျဖင့္ သင့္တင္ရုံညီမွ်ေနေသာ ရႊံ႕ကိုမွ အရုပ္ျပဳလုပ္တတ္သူက အရုပ္လုပ္ေပးေသာေၾကာင့္ လူရုပ္ကေလး ျဖစ္လာရေလသည္။ ဤကား ဥပမာသေဘာအားျဖင့္ ေျပာျပျခင္းသာတည္း။

ကလာပ္ေခၚပံု (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၉၀)



ကလာပ္ေခၚပံု
ယခုအခါ ျမိဳ႕ၾကီးတုိ႔၌ လူအမ်ား စုေပါင္းဖြဲ႕စည္းထားေသာ အဖြဲ႕တစ္မ်ိဳးကို “ကလာပ္”ဟုေခၚ၏။ “ကလာပ္” ဟူေသာ နာမည္သည္ အေပါင္းအစု၏ နာမည္တည္း။ ျပခဲ့ေသာရုပ္တုိ႔သည္ တစ္ခုစီ တစ္ခုစီခြဲ၍ ျဖစ္ရုိးမရွိ။ ေပါင္း၍ရစေကာင္းေသာ ရုပ္ကေလးမ်ား အခ်င္းခ်င္း စုေပါင္းတြဲစပ္၍ ျဖစ္ရုိးရွိသည္။ ထိုသုိ႔ အတူျဖစ္ဖက္ အတူပ်က္ဖက္ ရုပ္အစုကို “ကလာပ္တစ္စည္း”ဟု မွတ္ပါ။
အျမဲတြဲေနေသာ ရုပ္ ၈-ပါး
ပထ၀ီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ၀ါေယာဟူေသာ မဟာဘုတ္ ၄-ပါးတုိ႔ႏွင့္ ၀ဏၰ(အဆင္း)၊ ဂႏၶ(အန႔ံ)၊ ရသ(အရသာ)၊ ၾသဇာ(အဆီအႏွစ္) ဤ ၄-ပါးသည္ အျမဲတြဲေနေသာ ရုပ္ေပါင္းတည္း။ ဘယ္ေနရာ ဘယ္႒ာနမွ ထုိ ၈-ပါးတုိ႔ ကြဲျပားလ်က္မရွိ။ ေျမထဲ၌ ရွိရွိသမွ် ေျမမူန္႔တို႔သည္ ထုိရုပ္ ၈-ပါးအေပါင္းခ်ည္းသာတည္း။ ေျမၾကီး၌ အဆင္း(၀ဏၰ) ရုပ္ပါ၏။ နမ္းၾကည့္လွ်င္ အနံ႔တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးရွိ၏။ စားၾကည့္လွ်င္ အရသာတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးရွိ၏။ ထိေတြ႕၍လည္း ရေကာင္း၏။ ေျမၾကီး၌သာမဟုတ္ ေရ၌လည္း ဤရုပ္ ၈-ပါး၊ ေလ၌လည္း ဤရုပ္ ၈-ပါး၊ မီးပူ ေနပူ ေနေရာင္ စသည္တုိ႔၌လည္ ဤရုပ္ ၈-ပါးတုိ႔ ေပါင္း၍ ျဖစ္ၾကေလသည္။
ကလာပ္တစ္ခု၏ပမာဏ
ထုိကလာပ္တစ္ခုသည္ အလြန္ေသးငယ္၏။ စိတ္ႏုိင္သမွ်စိတ္ မူန္႔ႏုိင္သမွ်မူန္႔ေနေသာ ျမဴမူန္႔ကေလး၌ပင္ ကလာပ္အမ်ိဳးေပါင္း အလြန္မ်ားစြာပါရွိ၏။ ပကတိမ်က္စိျဖင့္ ၾကည့္၍မျမင္ရ။ အလြန္အားေကာင္းေသာ မွန္ဘီလူးျဖင့္ ခ်ဲ႕ထြင္း၍ၾကည့္မွသာ ျမင္ရေသာ ပိုးေကာင္ကေလး၌ ကံေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ရုပ္ကလာပ္မ်ားစြာ၊ စိတ္ေၾကာင့္၊ ဥတုေၾကာင့္၊ အာဟာရေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ရုပ္ကလာပ္ ကေလးေတြ အလြန္မ်ားစြာပါရွိေလရကား ကလာပ္တစ္ခု၏ ပမာဏသည္ “မည္မွ်ေသးငယ္သည္” ဟုေျပာျပ၍ မျဖစ္ႏုိင္ေအာင္ပင္ ေသးငယ္လွေပသည္။ (ဤကလာပ္အမ်ိဳးအစား နာမည္မ်ားကို သိလုိလွ်င္ သျဂၤ ိဳဟ္က်မ္း မ်ားကို ၾကည့္ရူေလ။)

အာရုံ ၅-ပါးအက်ယ္ႏွင့္ အျခား႐ုပ္မ်ား (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၉)




အာရုံ ၅-ပါးအက်ယ္ 
“အာရုံ’
“အာရမၼဏ”ဟူေသာပါဠိကို ျမန္မာလု “အာရုံ” ဟုျပန္ထားၾကသည္။ “စိတ္၏ေမြ႕ေလ်ာ္ရာ”ဟုဆိုလိုသည္။ မည္သည့္ စိတ္မဆို အာရုံတစ္ခုခုႏွင့္ ကင္း၍မျဖစ္ႏုိင္။ အာရုံရွိမွသာ စိတ္ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အာရုံဟူသမွ်သည္ စိတ္၏ေပ်ာ္ေမြ႕ရာျဖစ္သည္။ ထုိအာရုံမ်ားတြင္ အဆင္းအေရာင္ျဖစ္ေသာ ရုပ္တရားကို ရူပါရုံဟု ေခၚ၏။ အသံရုပ္ကို သဒၵါရုံ၊ အနံ႔ရုပ္ကို ဂႏၶာရုံ၊ အရသာရုပ္ကို ရသာရုံ၊ အေတြ႕ရုပ္ကို ေဖာ္႒ဗၺာရုံ ဟုေခၚသည္။
(“ဓမၼာရုံ” ဟူသည္ကား ရုပ္ခ်ည္းသက္သက္မဟုတ္၊ ရုပ္တခ်ိဳ႕ႏွင့္ စိတ္ ေစတသိက္ နိဗၺာန္ပညတ္ အားလံုးတည္း။)

ပသာဒရုပ္ ၅-ပါးအက်ယ္ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၆)


ပသာဒရုပ္ ၅-ပါးအက်ယ္ 
ယခုအခါ အသံဖမ္း အရိပ္ဖမ္း ဓာတ္မ်ားကို ေတြ႕ရသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ ခႏၶာကိုယ္အတြင္း၌လည္း ဆုိင္ရာအာရုံကို ဖမ္းႏုိင္ေသာ အၾကည္ဓာတ္မ်ား ရွိၾကေလသည္။ ထိုအၾကည္ဓာတ္ကိုပင္ ပါဠိလုိ “ပသာဒ”ဟုေခၚသည္။
စကၡဳပသာဒ
မ်က္လံုးအတြင္း၌ရွိေသာ အၾကည္ဓာတ္ကို စကၡဳပသာဒဟု ေခၚသည္။ မ်က္လံုးအတြင္း မ်က္နက္၀ုိင္း၏ အလယ္၌ ဤစကၡဳအၾကည္ဓာတ္ေပါင္းမ်ားစြာ ပ်ံ႕ႏွံ႔လ်က္ရွိ၏။ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အဆင္းအေရာင္ (ရူပါရုံ) မ်ားကို ဤစကၡဳအၾကည္ဓာတ္က ဖမ္းမိေသာအခါ ထုိရူပါရုံကို သိေသာ စကၡဳ၀ိညာဥ္ေခၚ ျမင္သိစိတ္ျဖစ္၏။

မဟာဘုတ္ (ဓာတ္ၾကီး) ၄-ပါးအက်ယ္ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၅)



မဟာဘုတ္ (ဓာတ္ၾကီး) ၄-ပါးအက်ယ္ 
ပထ၀ီဓာတ္
ပကတိေျမသည္ ထုိထို အရာ၀တၳဳတုိ႔ကို ခံယူေဆာင္ထားႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ခိုင္မာသကဲ့သို႔ အတူျဖစ္ဖက္ ရုပ္ တရားစုကို ခံယူေဆာင္ထားနုိင္ေလာက္ေအာင္ ခုိင္မာေသာရုပ္ကို ပထ၀ီဓာတ္ (ေျမဓာတ္) ဟုေခၚသည္။ ပကတိေျမၾကီးႏွင့္ ေက်ာက္ခဲ၊ သံခဲစသည္တုိ႔မွာ ဤပထ၀ီာတ္လြန္ကဲေသာ ရုပ္အစုအေ၀းမ်ားတည္း။

အာေပါဓာတ္
ပကတိေရသည္ ေျမမူန္႔ ဖုန္မူန္႔ စသည္တုိ႔ကို ေပါင္းစပ္သကဲ့သို႔ အတူျဖစ္ဖက္ ရုပ္မူန္႕ကေလးေတြကို ေပါင္းစပ္ေစႏုိင္ေသာ (ပူးတြဲေစႏုိင္ေသာ) ရုပ္ကို အာေပါဓာတ္(ေရဓာတ္) ဟုေခၚသည္။ ဤအာေပါဓာတ္သည္ သတၱိလြန္ကဲေသာအခါ မိမိႏွင့္အတူျဖစ္ေသာ ရုပ္မ်ားကို အရည္ျဖစ္ေအာင္ ယူေဆာင္လ်က္ ယိုစီးျခင္းသေဘာလည္း ရွိေသးသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပကတိေရ၊ က်င္ငယ္၊ တံေတြး၊ ႏွပ္ စသည္တုိ႔မွာ အာေပါဓာတ္လြန္ကဲေသာ ရုပ္အစု ျဖစ္ၾကေပသည္။

ရုပ္ခႏၶာကိုယ္အေၾကာင္း (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၄)




ဒသမအခန္း
ရုပ္ခႏၶာကိုယ္အေၾကာင္း

[ပဋိသေႏၶတည္စကပင္ ကလလေရၾကည္ေခၚ ရုပ္ခႏၶာကိုယ္ကေလး ပါ၀င္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ တစ္ဘ၀လံုးအတြက္ ရုပ္ခႏၶာကိုယ္၏ အျဖစ္အပ်က္ကို နားလည္သင့္ၾကေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရုပ္ႏွင့္စပ္၍ မွတ္ဖြယ္မ်ားကို ျပပါအံုးမည္။]
ရုပ္ေခၚပံု
“ရူပ” ဟူေသာ ပါဠိကို ျမန္မာလုိ “ရုပ္” ဟုေခၚ၏။ “ေဖာက္ျပန္တတ္ေသာ သေဘာတရား”ဟု ဆုိလုိသည္။ ေဖာက္ျပန္ျခင္း၏ အေၾကာင္းကား - အေအးအပူ စေသာအားျဖင့္ မ်ားစြာရွိ၏။ ထုိတြင္ အေအးေၾကာင့္ ရုပ္ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးပံုကား ေဆာင္းအခါအသားအေရကြဲျခင္း၊ အလြန္ခ်မ္းေသာအခါ အသားအေရ ညိဳမည္းျခင္း၊ အေအးမိ၍ ဖ်ားျခင္း၊ ေလာကႏၱရိတ္ ငရဲသားတုိ႔၏ ကမၻာကိုခံေသာ ေရသို႔က်၍ မြမြေၾကရျခင္း စသည္မ်ားတည္း။

ကံသာအမိ ကံသာအဖ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၃)




မိမိျပဳေသာကံသည္ မိမိကို ပဋိသေႏၶစိတ္ရင္ကပင္ ကြဲျပားေအာင္ျပဳရုံသာမက ရုပ္အဆင္း ကြဲျပားေအာင္၊ အမ်ိဳးအေဆြ ကြဲျပားေအာင္၊ ခ်မ္းသာဆင္းရဲ ကြဲျပားေအာင္လည္း မိမိကံကပင္ မိမိကို စီမံလုိက္သည္။
ထင္ရွားေစအံ့ - လူတစ္ေယာက္သည္ ကုသိုလ္ကံကို ဉာဏ္ႏွင့္ယွဥ္လ်က္ ထက္ထက္သန္သန္ျပဳ၏။ လူတစ္ေယာက္ကား ကုသိုလ္ကိုမျပဳ။ ျပဳေသာ္လည္း ထက္ထက္သန္သန္မဟုတ္။ ထုိသူ ၂-ေယာက္တုိ႔ လူ႔ပဋိသေႏၶ ေနၾကရလွ်င္ ကုသိုလ္ရွင္က ခ်မ္းသာေသာ အမိ၀မ္း၌ ပဋိသေႏၶေနရ၏။ မိခင္သည္ လိမၼာနားလည္သူျဖစ္လ်က္ ကိုယ္၀န္ကေလး မဆင္းရဲေလေအာင္ အထုိင္အထ သတိထား၏။ ပူလြန္း စပ္လြန္းေသာ အစာႏွင့္ ေအးလြန္းေသာ အစာကို ေရွာင္ၾကဥ္၏။

ပုဂၢိဳလ္ ၄-မ်ိဳးျပားပံု (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၂)




ပဋိသေႏၶတည္ေသာအခါ တခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္က အပါယ္ဘံု၌ တည္ရ၏။ ထုိအပါယ္ဘံုသားမ်ားကို ဒုဂၢတိအဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ဟု ေခၚ၏။ (ဒုဂတိ = မေကာင္းေသာဂတိ (ဘ၀) ၌ + အဟိတ္ = ပဋိသေႏၶစိတ္မွာ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ ဟူေသာ ဟိတ္မ်ား မပါေသာပုဂၢိဳလ္။) လူႏွင့္ လူ႔ျပည္၌ရွိၾကေသာ အခ်ိဳ႕နတ္ငယ္ကေလးမ်ား၌လည္း ထုိကဲ့သို႔ အဟိတ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားရွိ၏။ ထုိပုဂၢိဳလ္မ်ားကို သုဂတိအဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ဟုေခၚ၏။ (သုဂတိ = ေကာင္းေသာဂတိ၌ + အဟိတ္ = ပဋိသေႏၶစိတ္မွာ ဟိတ္ ၃-မ်ိဳးမပါသူ။) ဒြိဟိတ္ တိဟိတ္ ၂-မ်ိဳးကို ေနာက္၌ျပအံ့။

ပဋိသေႏၶစိတ္ျဖစ္ပံု ( ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၁ )



စုေတစိတ္ ျဖစ္ျပီးေနာက္ ဘ၀အသစ္၌ ပဋိသေႏၶစိတ္ျဖစ္၏။ စုေတစိတ္ႏွင့္ ပဋိသေႏၶစိတ္တုိ႔သည္ ခ်က္ခ်င္းဆက္၏။ စုေတစိတ္ႏွင့္ ပဋိသေႏၶစိတ္တို႔ အလယ္မွာ အခ်ိန္ကာလ အၾကားကေလးမွ် မျခားေတာ့ေခ်။ ဘ၀အသစ္ ေရာက္ဖို႔ရာ ထိုမွ်ေလာက္ပင္ ျမန္လွ၏။ လူ႔ျပည္မွ စုေတ၍ နတ္ျပည္ေရာက္သူျဖစ္ျဖစ္၊ ငရဲေရာက္သူျဖစ္ျဖစ္ စုေတျပီးသည္ႏွင့္ တစ္ျပိဳင္နက္ ပဋိသေႏၶစိတ္ဆက္ကာ ဆုိင္ရာဘ၀အသစ္၌ ခႏၶာအသစ္ ထူေထာင္မိေလသည္။

မိစၧာအယူ ၂-မ်ိဳး
တစ္ဘ၀မွ တစ္ဘ၀သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ရာ၌ သႆတဒိ႒ိႏွင့္ ဥေစၧဒဒိ႒ိ ၂-မ်ိဳးလံုးမွလြတ္ကင္း၍ သမၼာဒိ႒ိ အယူျဖစ္ေအာင္ သတိထားရမည္။ ထုိ ဒိ႒ိ ၂-မ်ဳိးတြင္ “ဘ၀ေဟာင္း ရုပ္နာမ္ ခႏၶာအိမ္၌ အသက္ေကာင္ေလးရွိ၏။ ထုိ အသက္ေကာင္ကေလးသည္ပင္ ခႏၶာအိမ္ အသစ္လဲကာ ဘ၀အသစ္၌ ေျပာင္းေရႊ႕၍ ျဖစ္၏” ဟူေသာ အယူသည္ သႆတဒိ႒ိတည္း။ (သႆတ = မျပတ္မစဲ အသက္ေကာင္ကေလးျမဲ၏ ဟူ၍ + ဒိ႒ိ = ယူမွားျခင္း) “ဘ၀ေဟာင္းက ရုပ္နာမ္ အားလံုးသည္ (သူတို႔ထင္ေသာ အသက္ေကာင္ႏွင့္တကြ) ဘ၀သစ္၌ လံုး၀ အသဆက္အစပ္ မရွိေတာ့။ သတၱ၀ါ တစ္ေယာက္ေသလွ်င္ ဘ၀ေဟာင္းက အရာ၀တၳဳေတြ အားလံုးျပတ္စဲ၏။ ဘ၀သစ္၌ ထာ၀ရ ဘုရားရွင္ ဖန္ဆင္းမူေၾကာင့္ အျခားသတၱ၀ါ တစ္ေယာက္သာ အသစ္ျဖစ္တန္လွ်င္ ျဖစ္ရသည္”ဟူေသာ အယူသည္ ဥေစၧဒဒိ႒ိမည္၏။ (ဥေစၧဒ = တစ္ဘ၀တံုးလွ်င္ တစ္ဘ၀၏ ရုပ္နာမ္ေတြ အားလံုးျပတ္၏။ ေနာက္ထပ္ဆက္သြယ္ျခင္း မရွိ + ဒိ႒ိ = ယူမွားျခင္း)

အလြန္ထူးဆန္းေသာတခ်ိဳ႕အေၾကာင္း (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၈၀)




မိဘ ၂-ဦးတုိ႔ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေပ်ာ္ျမဴးျခင္း မရွိၾကေသာ္လည္း ပဋိသေႏၶတည္ေနႏုိင္၏။ အေလာင္းေတာ္ သု၀ဏၰသာမ(သု၀ဏၰသွ်ံ) ၏ မိခင္သည္ ပန္းပြင့္ခါစ အခါ၀ယ္ ခမည္းေတာ္က ခ်က္ကို သံုးသပ္ရုံမွ်ျဖင့္ သေႏၶရ၏။ စ႑ပေဇၨာတမင္း၏ မိခင္သည္ ပန္းပြင့္ခါစ၀ယ္ ကင္းေလွ်ာက္သြားသည္ကို သာယာမိရုံမွ်ျဖင့္ သေႏၶရ၏။ ဗ်ိဳင္းေအာက္တုိ႔သည္ မုိးဦးအခါ ေတာင္ေလလာသည္ကို သာယာသျဖင့္ သေႏၶရၾက၏။ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္က ဘိကၡဳနီမ တစ္ဦးသည္ ေယာက္်ားေဟာင္း ရဟန္း၏ သင္းပိုင္မွ သုက္ကို စုပ္ယူမိ၍ သေႏၶရ၏။ ရေသ့တစ္ဦး၏ သုက္ႏွင့္ ေရာေသာ က်င္ငယ္ရည္ကို ေသာက္မိ၍ သမင္မ၌ သေႏၶရလ်က္ ဣသိသိဂၤ သတုိ႔သားကို ဖြားျမင္ခဲ့ရ၏။ ထုိအေၾကာင္းမ်ားက တစ္ခါတစ္ရံမွ အထူးအဆန္း ျဖစ္ရေသာ အျဖစ္မ်ိဳးတည္း။

နဝမအခန္း ပဋိသေႏၶေခၚပံု (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၉)



(ဤအခန္း၌ ပဋိသေႏၶစပ္၍ မွတ္ဖြယ္ပါသည္)
ပဋိသေႏၶေခၚပံု
ေရွ႕အခန္း၌ ျပခဲ့ေသာ အစီအစဥ္ျဖင့္ စုေတျပီးေနာက္ ကံအားေလ်ာ္စြာ ဘ၀သစ္၌ ပထမဆံုး စိတ္ ေစတသိက္ႏွင့္ ရုပ္မ်ား ျဖစ္ၾကေလသည္။ ထုိ ပထမဆံုး ျဖစ္ေသာ စိတ္ ေစတသိက္ရုပ္မ်ားကိုပင္ “ပဋိသေႏၶ” ျမန္မာလုိ “ပဋိသေႏၶ တည္ေနျခင္း”ဟု ေခၚသည္။ ထုိ ပဋိသေႏၶဟူေသာ ပါဠိစကား၌ ဘ၀ေဟာင္း အျပတ္တြင္ “ဆက္စပ္၍ ျဖစ္ျခင္း” ဟုဆိုလုိသည္။
ပဋိသေႏၶ ၄-မ်ိဳး
ထုိ ပဋိသေႏၶ စိတ္ ေစတသိက္ ရုပ္မ်ားသည္ ကံေၾကာင့္ ျဖစ္ရကား ကံအမ်ိဳးမ်ိဳးလုိက္၍ ၾသပပါတိက ပဋိသေႏၶ၊ သံေသဒဇ ပဋိေႏၶ၊ အ႑ဇ ပဋိသေႏၶ၊ ဇလာဗုဇ ပဋိသေႏၶဟု ၄-မ်ိဳး ျပား၏။

မ်က္ႏွာအေနအထားႏွင့္ ဂတိမွန္းဆဖြယ္ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၇)

မ်က္ႏွာအေနအထားႏွင့္ ဂတိမွန္းဆဖြယ္
စုေနခါနီး၌ မ်က္ႏွာအေနအထား ၾကည့္ပါ။ ၾကည္ၾကည္လင္လင္ ရွိလွ်င္ အာရုံေကာင္း ထင္ေနျပီျဖစ္၍ သုဂတိ သြားရလိမ့္မည္ဟု မွန္းဆႏုိင္သည္။ မ်က္ႏွာအေန ညိူးငယ္လွ်င္ သို႔မဟုတ္ ၾကမ္းတမ္းေသာ အမူအရာ ျဖစ္ေနလွ်င္ မေကာင္းေသာ အာရုံထင္ေနျပီျဖစ္၍ ဧကန္မုခ် ဒုဂၢတိသုိ႔ သြားရေတာ့မည္ဟု မွန္းဆႏုိင္ေပသည္။ (တခ်ိဳ႕ကား ေရွးက ခံစားခဲ့ရေသာ ကာမဂုဏ္ေၾကာင့္ ျပံဳးေနေပလိမ့္မည္။ ထိုအျပံဳးကား ေကာင္းေသာ ျပံဳးျခင္း မဟုတ္ပါ။)
ေယာင္ယမ္းပံုျဖင့္ မွန္းဆဖြယ္
တခ်ိဳ႕စုေတခါနီး၌ ညင္ညင္သာသာ မရွိဘဲ ေျပာလား၊ ဆုိလား၊ ေယာင္လား၊ ယမ္းလား လုပ္၏။ ေရွးတုန္းက ရဟႏၱာရွင္ေသာဏ၏ ခမည္းေတာ္ ငယ္ရြယ္စဥ္က မုဆုိးၾကီးျဖစ္၍ ၾကီးမွ ရဟန္းျပဳ၏။ စုေတခါနီးေသာ္ (မိနစ္အေတာ္ေ၀းေ၀းကပင္) ေခြးၾကီးေတြက သူ႔ကို ကိုက္ေတာ့မည္ဟန္ ထင္ေနသျဖင့္ “သားရဲ႕၊ ေျခာက္ပါဟဲ့ ေျခာက္ပါဟဲ့”ဟု ေအာ္သတဲ့။

စုေတခါနီး အေရးႀကီးပံု (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၆)


စုေတခါနီး အေရးႀကီးပံု
ျပခဲ့ေသာ အေၾကာင္းမ်ားတြင္ တစ္ပါးပါးေၾကာင့္ လူတစ္ေယာက္ စုေတဖုိ႔ရာ အခ်ိန္နီးကပ္လာလွ်င္ မစုေတမီ နာရီ၀က္ေလာက္မွစ၍ စိတ္ေကာင္းေဇာေကာင္းရဖို႔ အေရးၾကီး၏။ စုေတသည့္တုိင္ေအာင္ ကုသိုလ္ေဇာမ်ား ေစာေနလွ်င္ ဧကန္မုခ် သုဂတိ ဘ၀သို႔ ေရာက္ရမည္။ စုေတခါနီး၀ယ္ အကုသိုလ္ေဇာမ်ား ေစာေနလွ်င္ ဧကန္အပါယ္ဘံုသို႔ ေရာက္ရေတာ့မည္။ 
သို႔ျဖစ္၍ ျမင္းအေျပးျပိဳင္ရာတြင္ ပန္း၀င္ခါနီး အေရးၾကီးဆံုး ျဖစ္သကဲ့သို႔ ေနာက္တစ္ဖန္ ဘ၀ေကာင္းရဖုိ႔ စုေတခါနီး၌ အေရးၾကီးလွေပသည္။ ထုိ စုေတခါနီး၌ စိတ္ေကာင္း မေကာင္းမွာလည္း ထုိအခါ ထင္လာေသာ အာရုံႏွင့္သာ သက္ဆုိင္ၾကေလသည္။
ထင္လာတတ္ေသာအာရုံ ၃-မ်ိဳး
စုေတခါနီး၌ ကံ၊ ကမၼနိမိတ္၊ ဂတိနိမိတ္ ဟု အာရုံ ၃-မ်ိဳးတြင္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ထင္လာတတ္၏။ “ကံ”ဆိုသည္မွာလည္း ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ ေစတနာေတြတည္း။  
“ကမၼနိမိတ္” ဆုိသည္ကား ထုိကုသိုလ္ အကုသိုလ္ျပဳစဥ္က ေတြ႕ၾကံဳ သံုးစြဲခဲ့ရေသာ အရာ၀တၳဳမ်ားတည္း။  “ဂတိနိမိတ္” ဆုိသည္မွာ စုေတျပီး ေနာက္ေရာက္ရမည့္ ဂတိ၌ (ဘ၀၌) ေတြ႕ၾကံဳရမည့္ အရာ၀တၳဳတည္း။

ကံအာရုံထင္လာပံု

ေသခ်ိန္မေရာက္ခင္ စကၠန္႔အနည္းငယ္က ျဖစ္ေစ၊ နာရီ၀က္ တစ္နာရီစသည္ ကြာျခားေသာအခါက ျဖစ္ေစ၊ ရက္ေပါင္းလေပါင္းမ်ားစြာ ကြာျခားေသာအခါ ျဖစ္ေစ ျပဳခဲ့ေသာ ကံအမ်ိဳးမ်ိဳးသည္ ေနာက္ဘ၀အသစ္တြင္ ပဋိသေႏၶ အက်ိဳးေပးခြင့္ ၾကံဳလာလွ်င္ ေသခါနီး ေလာေလာဆယ္ ထင္လာတတ္၏။ 
ထုိသို႔ ထင္လာရာ၀ယ္ ေရွးက ဒါန သီလ စေသာ ကုသိုလ္ကံျဖစ္လွ်င္ ထိုကံက ျပန္၍ အမွတ္ရေသာ အားျဖင့္ ထင္လာျခင္း၊ ယခုေလာေလာဆယ္ လွဴဒါန္းေနရသလို ဥပုသ္ေစာင့္ေနရသလို အိပ္မက္မက္သလို အေနအားျဖင့္ ထင္လာျခင္းဟု ၂-မ်ိဳးရွိသည္။ 
အကုသိုလ္ကံမ်ားတြင္လည္း ပါဏာတိပါတမူ ျဖစ္လွ်င္ ထုိကံကို ျပန္၍ အမွတ္ရျခင္း တစ္မ်ိဳး၊ ယခုပင္ သတ္ျဖတ္၍ ေနရသလုိ ထင္ျခင္းတစ္မ်ိဳးဟု ၂-မ်ိဳးရွိသည္။ ဤနည္းအတုိင္းပင္ အျခားေသာ အကုသိုလ္ကံ ထင္လာပံုကိုလည္း ခ်ဲ႕ထြင္ၾကည့္ပါေလ။
ကမၼနိမိတ္အာရုံထင္လာပံု
အကုသိုလ္ကံ ျပဳခဲ့ၾကသူတို႔မွာ ပါဏာတိပါတမူျဖစ္လွ်င္ သတ္ျဖတ္စဥ္အခါက အသံုးျပဳခဲ့ေသာ ဓား၊ တုတ္၊ ေသနတ္၊ ပိုက္ကြန္၊ ေလး၊ ျမား၊ လွံ စေသာ လက္နက္မ်ား ထင္လာတတ္၏။ ႏြားသတ္သမား တစ္ေယာက္၌ကား ႏြားမ်ားကိုသတ္ျပီးေနာက္ အသားကိုခြာ၍ စုပံုထားေသာ အရုိးပံုၾကီး ထင္လာသတဲ့။ အဒိႏၷဒါနမူ၊ ကာမူ စသည္မ်ားကို ျပဳခဲ့ၾကသူမွာလည္း ထုိမေကာင္းမူႏွင့္ ဆုိင္ရာ အာရုံမ်ား ထင္လာပံုကို ခ်ဲ႕ထြင္း ၾကည့္ၾကပါေလ။
ကုသိုလ္ကံ့ ျပဳခဲ့ၾကသူတို႔တြင္လည္း ဒါနျပဳရာ၌ ေက်ာင္း၊ ဘုရား တည္ေဆာက္ ကိုးကြယ္သူျဖစ္လွ်င္ ေက်ာင္းအာရုံ၊ ဘုရားအာရုံ၊ ေက်ာင္းႏွင့္စပ္၍ လွဴခဲ့ေသာ သကၤန္း၊ ဆြမ္း၊ ေဆး အာရုံ၊ ဘုရားႏွင့္စပ္၍ လွဴခဲ့ေသာ ပန္း၊ ဆီမီး၊ အေမႊးတုိင္ စေသာ အာရုံမ်ား ထင္လာတတ္၏။ 
ဥပုသ္ေစာင့္သံုးခဲ့သူ၊ ကမၼ႒ာန္းထုိင္ခဲ့သူ ျဖစ္လွ်င္ ဥပုသ္ႏွင့္ စပ္ဆုိင္ေသာ စိပ္ပုတီး၊ စင္ၾကယ္ေသာ အ၀တ္အစား၊ ကမၼ႒ာန္းေက်ာင္း၊ စိပ္ပုတီးစိပ္ရာ သစ္ပင္ရိပ္ စေသာ ေနရာမ်ား ထင္လာတတ္၏။ အပစာယန၊ ေ၀ယ်ာ၀စၥ စေသာ ကုသိုလ္မ်ား၏ အာရုံလည္း ထုိက္သလုိ ထင္လာတတ္ၾကသည္။
ဂတိနိမိတ္ထင္လာပံု
စုေတခါနီး၌ ဘ၀အသစ္၀ယ္ ေတြ႕ၾကံဳရမည့္ အာရုံမ်ားလည္း တင္ၾကိဳ၍ ထင္လာတတ္၏။ နတ္ျပည္ေရာက္မည့္သူျဖစ္လွ်င္ နတ္သမီးေတြ၊ ဘံုဗိမာန္၊ ဥယ်ာဥ္ စသည္ထင္လာတတ္၏။ လူ႔ျပည္ေရာက္မည့္သူျဖစ္လွ်င္ အမိ၀မ္းရည္၏ နီနီရဲရဲအဆင္း ထင္လာတတ္၏။ ျပိတၱာျဖစ္မည့္သူျဖစ္လွ်င္ ေတာၾကီး၊ ေတာင္ၾကီး၊ ျမစ္ေရ၊ သမုဒၵရာကမ္း စသည္ျဖင့္ မိမိေနထုိင္ရမည့္ အရပ္ေဒသအလုိက္ ထင္လာတတ္၏။

ေသျခင္းအေၾကာင္း (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၅)



ဆ႒မအခန္း [ဤအခန္း၌ စုေတခါနီးအျဖစ္အပ်က္ပါသည္]
ျပခဲ့ေသာအခန္းမ်ားဝယ္ လူသတၱ၀ါတုိ႔၌ ျဖစ္သင့္ေသာ စိတ္ေနစိတ္ထားနွင့္ ျပဳသင့္ေသာကံမ်ား ျပခဲ့ပါျပီ။ ထုိသို႔ စိတ္ေကာင္းစိတ္ဆိုး အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေနၾကရင္းပင္ ဥစၥာစီးပြား ခ်စ္သူမ်ားႏွင့္ ေကြကြင္းဖုိ႔ ေသမင္းငင္သျဖင့္ မေသခ်င္ဘဲလည္း ေသျမဲဓမၼတာ ေသေပါက္ေသ၀သို႔ အေသခံေရာက္ၾကရေတာ့မည္။ သို႔ျဖစ္၍ စုေတခါနီး အေရးၾကီးပံုကို ကိုယ္စီကိုယ္င သတိျပဳၾကဖုိ႔ ဆက္လက္ညႊန္ျပပါဦးမည္။
ေသျခင္းအေၾကာင္း ၄-ပါး

(၁) သက္တမ္း ကုန္ျခင္း၊ (၂) ကံ အစြမ္းကုန္ျခင္း (၃) အသက္တမ္း ကံအစြမ္း ၂-မ်ိဳးလံုးကုန္ျခင္း၊ (၄) ဥပေစၧဒကကံက သတ္ျဖတ္ျခင္း။ ဤသို႔ သတၱ၀ါတုိ႔ စုေတရျခင္း အေၾကာင္း ၄-မ်ိဳးရွိ၏။ ဥပမာ - ဆီမီးျငိမး္ရာ၌ (၁) ဆီကုန္ျခင္း၊ (၂) မီးစာကုန္ျခင္း (၃) ဆီႏွင့္ မီးစာ ၂-မ်ိဳးလံုး ကုန္ခန္းျခင္း၊ (၄) ဆီႏွင့္ မီးစာ ရွိေသးပါေသာ္လည္း ေလျပင္းတုိက္ခတ္ျခင္း သို႔မဟုတ္ တမင္ျငိွမ္းသက္ျခင္းဟု အေၾကာင္း ၄-မ်ိဳး ရွိသကဲ့သို႔တည္း။

ေသျခင္းအေၾကာင္း (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၅)



ဆ႒မအခန္း [ဤအခန္း၌ စုေတခါနီးအျဖစ္အပ်က္ပါသည္]
ျပခဲ့ေသာအခန္းမ်ားဝယ္ လူသတၱ၀ါတုိ႔၌ ျဖစ္သင့္ေသာ စိတ္ေနစိတ္ထားနွင့္ ျပဳသင့္ေသာကံမ်ား ျပခဲ့ပါျပီ။ ထုိသို႔ စိတ္ေကာင္းစိတ္ဆိုး အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေနၾကရင္းပင္ ဥစၥာစီးပြား ခ်စ္သူမ်ားႏွင့္ ေကြကြင္းဖုိ႔ ေသမင္းငင္သျဖင့္ မေသခ်င္ဘဲလည္း ေသျမဲဓမၼတာ ေသေပါက္ေသ၀သို႔ အေသခံေရာက္ၾကရေတာ့မည္။ သို႔ျဖစ္၍ စုေတခါနီး အေရးၾကီးပံုကို ကိုယ္စီကိုယ္င သတိျပဳၾကဖုိ႔ ဆက္လက္ညႊန္ျပပါဦးမည္။
ေသျခင္းအေၾကာင္း ၄-ပါး

(၁) သက္တမ္း ကုန္ျခင္း၊ (၂) ကံ အစြမ္းကုန္ျခင္း (၃) အသက္တမ္း ကံအစြမ္း ၂-မ်ိဳးလံုးကုန္ျခင္း၊ (၄) ဥပေစၧဒကကံက သတ္ျဖတ္ျခင္း။ ဤသို႔ သတၱ၀ါတုိ႔ စုေတရျခင္း အေၾကာင္း ၄-မ်ိဳးရွိ၏။ ဥပမာ - ဆီမီးျငိမး္ရာ၌ (၁) ဆီကုန္ျခင္း၊ (၂) မီးစာကုန္ျခင္း (၃) ဆီႏွင့္ မီးစာ ၂-မ်ိဳးလံုး ကုန္ခန္းျခင္း၊ (၄) ဆီႏွင့္ မီးစာ ရွိေသးပါေသာ္လည္း ေလျပင္းတုိက္ခတ္ျခင္း သို႔မဟုတ္ တမင္ျငိွမ္းသက္ျခင္းဟု အေၾကာင္း ၄-မ်ိဳး ရွိသကဲ့သို႔တည္း။

တူေသာအက်ိဳးေပးတတ္ပံု ( ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၄)



 

မေကာင္းလည္း ကံ၊ ေကာင္းလည္း ကံဟု ကံကိုခ်ည္းသာ၊ မကိုးရာဘူး


ကမၻာေပၚတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၊ မဟာေမဒင္ဘာသာဟု ဘာသာၾကီး ၄-မ်ိဳးရွိ၏။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ မဟာေမဒင္ဘာသာတုိ႔၌ သတၱ၀ါတုိ႔၏ ေကာင္းက်ိဳး ဆုိးက်ိဳးမ်ားကို ထာ၀ရဘုရား စသူတို႔က ဖန္ဆင္းေပးသည္ဟု ဖန္ဆင္းေပးသူကို စြဲလမ္းၾက၏။ ဗုဒၶဘာသာ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္တုိ႔က “ေကာင္းက်ိဳး ဆုိးက်ိဳးကို ေရွးက ျပဳခဲ့ေသာ ကံက စီမံ၏”ဟု ေရွးကံကို စြဲလမ္း၏။ ဖန္ဆင္းသူကို စြဲလမ္းမူ၏ မွားပံုမွာ ဤစာမ်ားဖတ္၍ သိေလာက္ျပီျဖစ္၍ မေရးေတာ့ျပီ။ အရာရာ ကံကိုခ်ည္း စြဲလမ္းသူမ်ားလည္း “ပုေဗၺကတေဟတုဒိ႒ိ”ေခၚ မိစၧာဒိ႒ိတစ္မ်ိဳးမွ မလြတ္ကင္းဘဲ ရွိၾကေလသည္။ ထုိဒိ႒ိ၏ ယူမွားပံုကား “ယခု မ်က္ျမင္ သတၱ၀ါေတြသည္ ေကာင္းေကာင္း ဆုိးဆုိး အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အၾကင္အက်ဳိးကို ခံစားရ၏။ ထုိ အက်ိဳးအားလံုးသည္ ေရွးကျပဳခဲ့ေသာ ကံေၾကာင့္ခ်ည္းသာ ျဖစ္၏”ဤသို႔ စသည္ျဖင့္ ယူေလသည္။ 

ပေယာဂ သမၸတၱိ ဝိပတၱိ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၃)

ပေယာဂသမၸတၱိ
သတိ၊ ၀ီရိယ၊ ဉာဏ္ကို “ပေယာဂ”ဟု ေခၚ၏။ ဉာဏ္ဆုိေသာ္လည္း အျပစ္ကင္းေသာ အရာ၌ပါေသာ ပညာခ်ည္းမက၊ အကုသိုလ္ဆုိင္ရာတြင္ ပါေသာ ဝဥၥနာ ပညာႏွင့္ အၾကံေကာင္း ၀ိတက္မ်ားကိုလည္း ဉာဏ္ဟုပင္ ဆိုလုိသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ အရာရာတုိ႔၌ သတိရွိျခင္း၊ လံု႔လ၀ီရိယေကာင္း၍ သြက္သြက္လက္လက္ ထထၾကြၾကြရွိျခင္း၊ လိမၼာျခင္း၊ ပါးနပ္ျခင္း၊ သိတတ္ျခင္း၊ မေမ့မေလ်ာ့ျခင္းမ်ားသည္ ပေယာဂသမၸတၱိခ်ည္းပင္တည္း။
နတ္ျပည္၊ ျဗဟၼာ့ျပည္တုိ႔၌ ပေယာဂသမၸတၱိအတြက္ မထင္ရွားေသာ္လညး္ ဤလူ႔ျပည္မွာ ပေယာဂသမၸတၱိ အက်ိဳးထင္ရွား၏။ ယခု လူတုိ႔၌ အက်ိဳးမေပးရလွ်င္ မေနႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ၾကီးက်ယ္ေသာ အကုသိုလ္ကံပါသူ နည္းပါးလွ၏။ အေတာ္အတန္ ထက္သန္ေသာ ကံမ်ားကား ပေယာဂသမၸတၱိ ရွိမရွိလုိက္၍ အက်ိဳးေပး၏။ အေတာ္အတန္တက္သန္ေသာ ကံမ်ားကား ပေယာဂသမၸတၱိ ရွိေနျပန္လွ်င္လည္း ထိုပေယာဂသမၸတၱိ၏ ထက္, မထက္လိုက္၍ အက်ိဳးေပးၾကရသည္။

ဥပဓိႏွင့္ ကာလ သမၸတၱိ ၀ိပတၱိ (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၂)

ဥပဓိသမၸတၱိ
ဂတိသမၸတၱိ ေရာက္ေနေသာ္လည္း (အထူးအားျဖင့္ လူ႔ဘံုမွာ) ရုပ္အဆင္းလွပျခင္း ဟူေသာ ဥပဓိသမၸတၱိက အေရးၾကီးေနျပန္၏။ ဥပဓိသမၸတၱိ ျဖစ္လွ်င္ အမ်ိဳးအေဆြ ပစၥည္းဥစၥာက ေအာက္က်ေနေသာ္လည္း ပစၥည္းရွိသူ အမ်ိဳးျမတ္သူတုိ႔က ၾကည္ျဖဴၾက ေလးျမတ္ၾကသျဖင့္ အထက္တန္းေရာက္၍ ကုသိုလ္ကံမ်ား အခြင့္သာၾကေပသည္။ တစ္ေယာက္၏ ကုသိုလ္က ဆက္သြယ္သူတုိ႔အား အက်ိဳးအာနိသင္ ေပးႏုိင္ပံု၌ ျပခဲ့ေသာ သာမာေဒ၀ီမွာ ဥပဓိသမၸတၱိေၾကာင့္ ဘုရင္၏ အကြ်မ္း၀င္သူ ျဖစ္ရ၏။ မၾကာမီက မစၥစ္ဆင္ပဆင္ကို ဧဒြတ္ဘုရင္က ၾကည္ျဖဴရျခင္းမွာလည္း မစၥစ္ဆင္ပဆင္၏ ဥပဓိသမၸတၱိေၾကာင့္ပင္ မဟုတ္ေလာ။
လူ႔ဘ၀ကိုမဆုိထားဘိ ဂတိ၀ိပတၱိ ဆုိက္ေနရေသာ တိရစၦာန္၌ပင္ ရုပ္အဆင္းလွ၍ ဥပဓိသမၸတၱိ ျဖစ္ေနလွ်င္ (ေခြးလွ၊ ႏြားလွ၊ ျမင္းလွ စသည္ျဖစ္ေနလွ်င္) လူ႔ခ်မ္းသာတို႔၏ လက္သပ္ ေမြးျမဴျခင္းကို ခံရလ်က္ ကုသိုလ္ကံေတြ အက်ိဳးေပးခြင့္သာျပန္ေလသည္။ ရုပ္အဆင္းလွမူဟူေသာ ဥပဓိသမၸတၱိကား ဤမွ်ေလာက္ပင္ အက်ိဳးမ်ားလွေပသည္။

သမၸတၱိ ၀ိပတၱိ ( ကိုယ့္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၁)

ဆုိင္ရာအေၾကာင္းမ်ား၏ ျပည့္စံုမူကို “သမၸတၱိ”ဟုေခၚ၏။ ဆုိင္ရာအေၾကာင္းမ်ား၏ ခြ်တ္ယြင္းမူကို “၀ိပတၱိ”ဟု ေခၚ၏။ သတၱ၀ါတို႔၏ သႏၱာန္၌ ေရွးေရွးဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာက ျပဳခဲ့ေသာ ကံတုိ႔သည္ အလြန္မ်ားျပားရကား အက်ိဳးေပးရန္ အခြင့္မသင့္၍ အက်ိဳးမေပးရေသးသမွ် ခႏၶာအစဥ္မွာ အျမဲပါရွိေသာေၾကာင့္ သမၸတၱိ ဆုိက္ေနေသာအခါ ကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပးခြင့္ သာသလုိ ၀ိပတၱိဆုိက္ရာ၌လည္း အကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပးခြင့္ သာေလသည္။

သမၸတၱိ ၄-ပါး
 
၁။ ဂတိ သမၸတၱိ = ရရွိေသာ ဘ၀ေကာင္းျခင္း။
၂။ ဥပဓိသမၸတၱိ = ရုပ္အဆင္း လွပျခင္း။
၃။ ကာလသမၸတၱိ = အခါကာလ ေကာင္းျခင္း။
၄။ ပေယာဂသမၸတၱိ = ဉာဏ္၀ီရိယစေသာ ပေယာဂရွိျခင္း။

ကံခ်င္းတူလ်က္ မ်က္ႏွာလုိက္ ( ကိုယ့္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၇၀)

ေလာက၌ အလြန္ျဖဴစင္ေသာ သူေတာ္ေကာင္း တစ္မ်ိဳး၊ သူယုတ္မာ တစ္မ်ိဳးဟု ၂-မ်ိဳးခြဲရာ၏။ ထုိသူ ၂-မ်ိဳးသည္ သာမန္ အကုသိုလ္ကံ တစ္ခုကို ကိုယ္စီကိုယ္င ျပဳမိၾကေသာ္လည္း သူေတာ္ေကာင္း၌ ထုိကံ အက်ိဳးေပးခြင့္မရ၊ မ်ားစြာေသာ ေကာင္းမူတုိ႔က ထုိကံကို ဖံုးလႊမ္းလုိက္ၾက၏။ ယုတ္မာေသာသူ၌ကား ထုိသို႔ ကာကြယ္ဖုိ႔ရန္ အားကိုးေလာက္ေသာ ကုသိုလ္ကံ မရွိရကား ထိုအနည္းငယ္ေသာ အကုသိုလ္ကံသည္ပင္ အထင္အရွား အက်ိဳးေပးႏုိင္ေလေတာ့သည္။
 

ဥပမာ - တစ္ညဥ္႔သ၌ သူေဌးသားသည္ အိမ္တစ္အိမ္မွ ၾကက္ကိုခိုး၏။ ဘိန္းစားလည္း ၾကက္တစ္ေကာင္ခိုး၏။ ၾကက္ရွင္က သိ၍လုိက္ရွာေသာအခါ ၾကက္တစ္ေကာင္ကို သူေဌးသားအထံ၌ေတြ႕၏။ သူေဌးသားကို သူခိုးဟု မစြပ္စြဲ၀ံ့သည့္အျပင္ ေခ်ာ့ေခ်ာ့ေမာ့ေမာ့ႏွင့္ ေတာင္းယူရ၏။ ဘိန္းစားကိုကား ဂါတ္တုိင္၍ ေထာင္ခ်သကဲ့သို႔တည္း။

အကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပး အဖ်ားခတ္ပံုႏွင့္ ဒဏ္ခံရတတ္ပံု (ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ - ၆၉)


အကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပး အဖ်ားခတ္ပံု
အကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးမ်ားလည္း ကုသိုလ္ကဲ့သို႔ အဖ်ားခတ္တတ္ေသး၏။ ကႆပဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္၀ယ္ သူၾကြယ္ တစ္ေယာက္၏ ေက်ာင္းဘုန္းၾကီးျဖစ္ေသာ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ သီလရွိေသာ သူေတာ္ေကာင္းေပတည္း။ သို႔ေသာ္ အာဂႏၱဳ ရဟႏၱာကို ေက်ာင္းဒကာ သူၾကြယ္က ၾကည္ညိဳသည္ကို သည္းမခံႏုိင္ေသာ ကုလမစၧရိယေၾကာင့္ နံနက္ေစာေစာ သူၾကြယ္အိမ္သို႔ ဆြမ္းစားသြားခါနီး၌ အာဂႏၱဳကိုယ္ေတာ္ မႏုိးေအာင္ ေခါင္းေလာင္းကို လက္ဖ်ားျဖင့္ ေတာက္၍ သြားေလသည္။ အိမ္ေရာက္၍ သူၾကြယ္က အာဂႏၱဳ ကုိယ္ေတာ္ကို ေမးေလေသာ္ “ဒကာရဲ႕ ကိုယ္ေတာ္ဟာ အင္မတန္ အအိပ္ၾကီးတယ္၊ ေခါင္းေလာင္းထိုးတာေတာင္ မႏုိးလုိ႔ ထားခဲ့တယ္”ဟု ေျပာေလသည္။ (ထုိစကားသည္ မစၧရိယ အသံပါေသာ စကားတည္း။)
ဤဆိုက္တြင္ပါ႐ွိေသာ posts မ်ားသၫ္ တျခား ဆိုက္မ်ားမွ ကူးယူ ေဖာ္ျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသၫ္။
ထို posts ပိုင္႐ွင္ မ်ား ကို ျကိုတင္ ခၢင္႔ မေတာင္း ပဲ ကူးယူခဲ႔ မိသၫ္ကို ခြင္႔လႊတ္ေပးပါရန္ အထူး ေတာင္းပန္ ပါသည္ ။

Gold price estimated